Blog - Werkdruk of werkplezier

In mijn directe omgeving wordt veel naar zogenaamde ziekenhuisseries gekeken: Greys Anatomy, Code black, ER en een van mijn favorieten, the Good Doctor. Wat opvalt in die series is dat er eigenlijk altijd sprake is van drukte en een vorm van stress, vooral door lange dagen en het moeten presteren. Er zijn ook altijd veel patiënten en spannende momenten met levensbedreigende situaties. Toch spreekt het aan. Waarschijnlijk door de vele mooie momenten waarbij iemand het toch nog overleeft of door de ingewikkelde puzzel die moet worden opgelost om er achter te komen waar het probleem nou precies zit. Wat je heel weinig te zien krijgt in deze series is alle administratieve verwerking rondom de patiënt. Het invoeren in een vorm van EPIC of HIX en de hele verdere administratieve rompslomp komt eigenlijk nooit in beeld. Gelukkig maar, want dat zou wel saaie televisie opleveren.

De werkelijkheid is helaas anders. Vorige week was ik zelf even patiënt op een SEH en als je de tijd meet die je echt in contact bent met een verpleegkundige of arts en die vergelijkt met alle tijd die het hele proces in beslag neemt, dan is dat maar een erg klein deel daarvan. Alle gegevens invoeren in het systeem, overleg met de supervisor etc. duurt verreweg het langst. Bij een onderzoek onder werkers in de zorg wordt door 69% van de ondervraagden de werkdruk in het afgelopen jaar weer hoger ervaren, waarbij 57% juist die administratieve lasten als belangrijkste oorzaak noemt.

Morgen, dinsdag 29 januari is het de dag van het werkplezier. Iemand citeerde pas Confucius die 2500 jaar geleden al zei: ‘Geef mij werk dat bij me past, dan hoef ik nooit meer te werken’. Ik denk dat heel veel werkers in de zorg hun beroep gekozen hebben omdat ze denken of dachten dat dit werk bij hen past. Juist die passie om te werken met patiënten en echt iets voor hen te kunnen betekenen kenmerkt hen. Helaas wisten ze toen nog niet dat juist zaken waar het niet primair om gaat zo veel tijd zouden opslokken. Ik zou toch denken dat in een tijd waar we bij de supermarkt met onze telefoons een product kunnen scannen om vervolgens direct de winkel uit te kunnen lopen dat we in de zorg toch echt ook slimmere oplossingen moeten kunnen bedenken. Het zou naar mijn mening het werkplezier in ieder geval ten goede komen.

Frank de Groot
Manager SpoedZorgNet

Deel deze pagina